مرجع آموزش طلای زینتی ایران

با حذف مالیات، چه قدر طلا ارزان می‌شود؟ الان طلا بخریم یا نه؟

بررسی جزییات ابلاغ قانون حذف مالیات از اصل طلا و بررسی اختلاف قیمت با الآن

حسن روحانی، مثل همیشه ابلاغیه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوارها ابلاغ کرده است. ابلاغیه‌ای با نام حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا

در این مقاله ابتدا این ابلاغیه را مرور می‌کنیم. برای درک بهتر قیمت طلا با یک مثال پیش‌ می‌رویم، یک دستبند طلای 7 گرمی را با فرمول قیمت قبل، و سپس با اصلاح قیمت محاسبه می‌کنیم. در پایان بُعدهای اجرا شدن این قانون را بررسی می‌کنیم. در آخر این مقاله سوال مهم این است: اکنون طلا بخریم یا صبر کنیم؟

ابلاغیه اصلاح قیمت طلا

قوه مجریه اعلام کرد، مالیات از طلای خام حذف شده است و طلافروشان فقط می توانند از اجرت و کارمزد مالیات دریافت کنند.

این قانون قبل از این توسط مجلس در ماده 26 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده بود. طبق این قانون اصل طلای به کار رفته در مصنوعات طلا معاف از مالیات است و پرداخت مالیات فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق می‌گیرد.

بیایید کمی ساده حرف بزنیم

قیمت طلای ساخته شده اکنون چگونه محاسبه می‌شود؟

در فرمول محاسبه طلا علاوه بر فی طلا، اجرت ساخت و سود طلافروش، یک پارامتر دیگر به عنوان مالیات نیز آورده می‌شود. اکنون این مالیات، معادل 9 درصدِ جمع پارامترهای دیگر، یعنی 9 درصد مجموعِ فی طلا، اجرت ساخت، و سود طلافروش است.

مثلا برای خرید دستبند طلا مردانه زیر، فرمول‌ اینگونه محاسبه می‌گردد:

محاسبه قیمت طلا

پارامترهای دخیل در قیمت طلا برای دستبند 7 گرمی

در اینجا یک دستبند طلا مردانه 7 گرمی را برای مقایسه قیمت قبل و بعد از اعمال قانون جدید آورده‌ایم.

محاسبه یک دستبند 7 گرمی به روش قدیم:

بر اساس جدول، این دستبند مردانه 7.08 گرم وزن دارد. برای ساخت این دستنبد هم 13 درصد همت طلاساز درنظر گرفته شده است. در این مرحله باید 13 درصد را به فی طلا اضافه کرد. تا اینجا با فی طلای ده میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان عدد حاصله 1,204,000 تومان می‌شود. به این عدد دو پارامتر دیگر نیز اضافه کرد: 7 درصد تلاش‌های طلافروش، و در نهایت 9 درصد زحمات دولت. که جمعا 16 درصد می‌شود. قیمت نهایی این دستبند سر و سنگین مردانه، 9,888,000 تومان می‌شود.

خودتان هم یکبار حساب کنید. فرمول زیر را از چپ به راست بخوانید:

فرمول محاسبه قیمت طلای ساخته شده
مالیات بر ارزش افزوده و سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + فی یک گرم طلا))

کافیست این اعداد را در محاسبه گر طلای دیجی زرگر، وارد کنید.

محاسبه یک دستبند 7 گرمی به روش جدید:

اما در قانونی که دولت ابلاغ کرده است. بابت زحمات خودش، 9 درصد را فقط روی 13 درصد و 7 درصد می‌گیرد. درواقع باید به فرمول طلا 9 درصد به آن 13 درصد همت طلاساز اضافه کنید. پس از آن 9 درصد به آن 7 درصد زحمات طلافروش. بیایید با مثال پیش برویم.

فی طلا 1,065,500 است اگر این عدد را خشکِ خشک در وزن طلا ضرب کنیم می‌شود: 7,543,400

حال فی طلا با 13 درصدِ طلاساز می‌شود: 1,204,000 تومان، که اگر این عدد را در وزن طلا ضرب کنیم ‌می‌شود: 8,524,500
یعنی طلاساز به خاطر همت خود 981 هزار تومان اجرت می‌گیرد. دولت نیز به خاطر زحمتاش 9 درصد ازین 981 هزار، یعنی 88 هزار تومان مالیات می‌گیرد.

در ادامه سود طلافروش یعنی 7 درصد برای قیمت طلا حساب می‌شود یعنی  (7/100)*8,524500 که این عدد معادل 597 هزار تومان است. 9 درصد این مقدار نیز 54 هزار تومان است. جمع همه این فی طلا، همت‌ها، تلاش‌ها و زحمات، 9,263,205 تومان می‌شود

اگر این قانون اجرا شود، قیمت قانون جدید، روی یک کار 7 گرمی، 620 هزار تومان است. روی این کارِ هفت گرمی، 6.7 درصد کمتر شد.

بهتر است یک بار روند تورم طلا در پنج سال گذشته را بررسی کنید. دلایل آن و تطبیق با شرایط فعلی متوجه خواهید شد با فرض مهال که شش ماه دیگر این مالیات حذف شود. ریسک بزرگی است که خرید طلا را به آن زمان موکول کنید.

 


شما می‌توانید صبر کنید تا طلا ارزان شود. (توصیه می‌کنم در ادامه مقاله را حتما بخوانید) اگر نه، همین الان می‌توانید کارهای زیبای جشواره عید قربان و غدیر را با 4 تا 7 درصد تخفیف خرید کنید.

با قانون حذف مالیات از طلا، اکنون طلا بخریم یا صبر کنیم؟

صبر کنید، طلا ارزان می‌شود. این قانون ابلاغ شده است و اما اجرا نه، تا کی باید صبر کنیم؟

کی طلا ارزان می‌شود؟

بیایید نگاهی به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بیاندازیم:

حذف مالیات از طلا

سابقه بحث درباره مالیات بر ارزش افزوده به سال 1366 برمی‌گردد. آن سال که درگیر جنگ هم بودیم، تصویب نشد.

این بحث در اواخر دهه 70 بار دیگر در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و سال 81 به تایید هئیت وزیران وقت رسید. در این سال این پیشنهاد به مجلس رفت و همان سال به لایحه تبدیل شد. نمایندگان در کمیسیون اقتصادی این لایحه را به بررسی گذاشتند. خیلی بررسی کردند و نهایتا شش سال بعد، در سال 87 به تصویب رسید.

قانون در سال 87 تصویب شده و به اجرا و مجریه سپرده شد. (شرایطی که قانون جدید در الآن دارد) اجرای کلی این قانون پنج سال عقب افتاد، درواقع دولت پنج سال آزمایشی این قانون را اجرا کرد. نهایتا سال 92 قانون 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده در کل کشور اجرا شد. در سال 94 نیز 3 درصد عوارض اضافه شد.

 

قانون جدید نیز در تیرماه سال 1400 ابلاغ شده است. اما بحث قانون جدید از کی شروع؟

به گفته محمد ولی رئیس اتحادیه صنف طلا، این صنف ده سال است که پیگیر قانون جدید بوده است. بلاخره این قانون پس از ده سال کشمکش تصویب شد. حال به مرحله اجرا رسده است. بر اساس پیش‎‌بینی محمد ولی، حداقل تا شش ماه آینده معاملات طلا با همان قانون قبلی اجرا است.


قانون مالیات بر ارزش افزوده در دهه 70 بحث شد، حدود 10 سالِ بعد یعنی سال 87 تصویب شد و پنج سال بعد به اجرا رسید. قانون جدید از سال 90 بحث شده است، ده سالِ بعد، یعنی الآن تصویب شده و به گفته اداره مالیات حداقل تا 6 ماه دیگر اجرا نمی‌شود.

اگر الان طلا بخریم ضرر می‌کنیم یا بعدا طلا بخریم؟

فرض کنیم اداره مالیات همه زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها را برای حذف این درآمدش انجام دهد. دولت هم مثل همیشه در زمانی که گفته است به قول خود عمل کند، دولت رئیسی هم، بسیار سریع با روندها بطبیق یابد و در اجرا تعویقی وارد نکند. خلاصه فرض می‌کنیم طبق گفته مسئولین دقیقا شش ماه دیگر یعنی دی ماه 1400 این قانون اجرا شود. آیا اگر اکنون طلا بخریم، ضرر کرده‌ایم؟

بهتر است یک بار روند تورم طلا در پنج سال گذشته را بررسی کنید. دلایل آن و تطبیق با شرایط فعلی متوجه خواهید شد با فرض مهال که شش ماه دیگر این مالیات حذف شود. ریسک بزرگی است که خرید طلا را به آن زمان موکول کنید.

 

منبع مقاله:

خبرگزاری‌های ایرنا و تسنیم (این‌جا) و (این‌جا)

 

 

2 نظرات
  1. سمیه می‌گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از وقتی که برای مقاله گذاشتین به نظر من این مقاله تاریخ قید میشد بهتر بود

  2. امیر می‌گوید

    خریدار بابت یک گرم طلا هم باید اجرت ساخت به طلا ساز بده هم سود به طلا فروش و هم ۹درصد به دولت آخه این چه قانونی هست.دولت از حقوق کارمندان و دیگر مشاغل مالیات میگیره.باز موقع خرید یک قطعه طلا هم از همین پول که قبلاً مالیات گرفته باز هم مالیات میگیره..خیلی عجیبه آخه مالیات دادن درست .ولی قانون مالیات باید اصلاح شود

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.