مرجع آموزش طلای زینتی ایران

معنی 23 نماد در زیورآلات که طرفداران زیادی دارند

وقتی از زیورآلات استفاده می‌کنیم، علاوه بر زیبایی ظاهری آن، اینکه روی بدن ما چگونه به نظر می‌رسد و در مورد استایل ما چه می‌گوید، نیز مهم است. بعضی از زیورآلات برای ما ارزش احساسی زیادی دارند؛ مثل گردنبند و یا دستبندی که از دوست‌تان و یا همسرتان هدیه می‌گیرید و یا انگشتری که از مادربزرگ‌تان یا مادرتان به شما رسیده است.

توجه به نماد در زیورآلات، به شما کمک می‌کند تا موقع استفاده و یا هدیه دادن زیورآلات، حس بهتری داشته باشید. با این کار، هم برای شما و هم برای کسی که به او این هدیه را داده‌اید، یادآور مفهوم خاصی است. در این مطلب با معنای نماد زیورآلات که طرفداران زیادی دارند، بیشتر آشنا می‌شوید.

 

در این مقاله خواهید خواند :

انواع نماد زیورآلات و مفهوم هر کدام چیست؟

سمبل‌های زیورآلات تنوع زیادی دارند. هر کدام از این نمادها، معنا و مفهوم خاص خود را دارند و کاربردشان متفاوت است. در ادامه با همه‌ی این سمبل‌ها آشنا می‌شوید.

این نمادها برای زیورآلات مختلفی مثل دستبند طلا، گوشواره طلا، گردنبند طلا، انگشتر طلا و حتی نیم ست طلا نیز ساخته می‌شوند.

1. نماد بی نهایت در جواهرات چیست؟

نماد بی‌نهایت در جواهرات، برای ابراز علاقه و نشان دادن عشق زیاد در جواهرات استفاده می‌شود. این عشق و علاقه زیاد می‌تواند برای یک شخص و یا برای موضوعی خاص باشد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که نماد بینهایت، در هند نشانه‌ی برابری زن و مرد است.

ترکیب نماد قلب و بینهایت، به صورتی که بینهایت داخل قلب قرار بگیرد، بسیار جذاب است. حتی ترکیب نماد بینهایت با حرف اول کسی که او را دوست دارید نیز جذاب و رومانتیک است. این نماد برای هدیه دادن به کسانی که دوستشان دارید، انتخاب خیلی خوبی است.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد بینهایت، روی طلا بینهایت کلیک کنید.

2. نماد قلب در زیورآلات چیست؟

یکی از ماندگارترین طرح های جواهرات مدرن، یک طرح نمادین به شکل قلب است. این نماد، سمبل عشق، دوستی و محبت عمیق است. در طول تاریخ، این نماد هر دو معنای مذهبی و عاشقانه را داشته است و امروزه، عشق و علاقه‌ی شدید، دلیل خرید و یا هدیه دادن نماد قلب در زیورآلات هستند.

استفاده از نماد قلب، در جنگ های جهانی اول و دوم برجسته شد. نظامیان، یادداشت‌های مربوط به واقعیت‌های سخت جنگ را همراه با نماد قلب، برای دوست دختر، همسر، خواهر و مادر خود می‌فرستادند. قلب توخالی، قلب چندتایی، قلب توپر و …، هر کدام مفهوم خاصی دارند که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب نماد قلب در زیورآلات را بخوانید.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر کردنبندهای قلب، روی گردنبند طلا قلب کلیک کنید.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر کوشواره‌های قلب، روی گوشواره طلا قلب کلیک کنید.

3. نماد بال فرشته در زیورآلات چیست؟

بال فرشته بسیار خاص و نمادی از فرشتگان است. نماد بال فرشته در زیورآلات، سمبل محافظت، پاکی، شجاعت، شادی، امید، ایمان، و هماهنگی عاشقانه و است. اعتقاد بر این است که فرشتگان در بهشت ​​ساکن هستند و گفته می‌شود هر کسی برای خود یک فرشته نگهبان دارد. دلیل استفاده از بال فرشته برای هر فردی متفاوت است.

نماد بال فرشته در زیورآلات، دیدگاه جالبی به زندگی می‌دهد و وقتی با بال‌های فرشته اوج می‌گیریم می‌توانیم به سفر زندگی خود نگاه کنیم و احساس محافظت و قدرت کنیم. این کار به ما امید و قدرت می‌دهد تا فراتر از ناکامی‌های زندگی حرکت کنیم. موقع استرس، سردرگمی و ترس، بال‌های فرشته به ما یادآوری می‌کنند که ما تنها نیستیم و از ما محافظت می‌شود. در زیورآلات، این بال‌ها گاهی اوقات کاملاً پهن و آماده پرواز هستند، در حالی که گاهی این بال‌ها به سمت پایین اند.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد بال فرشته، روی بال فرشته طلا کلیک کنید.

4. نماد پروانه در زیورآلات چیست؟

نماد پروانه، سمبل تغییر، زیبایی، رهایی، آزادی و جاودانگی است. در روانشناسی، این نماد، به افراد افسرده‌ای تشبیه شده که پس از درمان مانند پروانه‌ای آزاد و رها می‌شوند

اگر در حال ایجاد تغییر بزرگی در زندگی‌تان هستید و یا دوستان و اطرافیان‌تان چنین شرایطی را تجربه می‌کنند، نماد پروانه بسیار کاربردی و انگسزه‌دهنده است. برای اینکه با دلیل آرامش آن بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مطلب نماد پروانه در زیورآلات را بخوانید.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد پروانه، روی طلا پروانه کلیک کنید.

5.  نماد دایره در زیورآلات چیست؟

نماد دایره در زیورآلات، سمبلی از ابدیت، جاودانگی، زندگی، تمامیت و کمال است. همچنین می‌تواند چرخه زمان یا مدار سیارات را نیز نشان دهد.

بسیاری از افراد معتقدند که دادن آویز دایره، نماد عشق ابدی است. البته، انگشتر و حلقه بهترین نمادهای شناخته شده دایره در جواهرات هستند.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد دایره، روی طلا دایره کلیک کنید.

6. نماد مثلث در زیورآلات چیست؟

نماد مثلث، بیانگر وحدت، یکپارچکی، عرفان و اسرار ماورایی است.
مثلث رو به بالا در جواهرات، نماد تعالی، آتش، آرزو و برتری است (شبیه اهرام مصر). مثلث رو به پایین، نماد رحمت آسمانی، منشأ حیات است.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد مثلث، روی طلا مثلث کلیک کنید.

7. نماد ماه و ستاره در زیورآلات چیست؟

نماد ماه و ستاره در زیورآلات، به عنوان نماد عشق، آرامش، خوشبختی، شهرت، جاه‌طلبی، امید، آرزو و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نماد به دلیل زیبایی و حس آرامشی که به همراه دارد، بسیار جذاب است و طرفدارن زیادی دارد. برای جذابیت بیشتر آن، اگر دوست داشته باشید، می‌توانید رنگ ماه و ستاره را متفاوت انتخاب کنید و یا یکی را نگین‌دار و دیگری را بدون نگین سفارش دهید.

8. نماد گل در زیورآلات چیست؟

به طور کلی، نماد گل، سمبل عشق، محبت و دوستی است. این طرح از زیورآلات به خاطر ظراوت و ظاهر زیبایی که دارند، همیشه پرطرفدار هستند.

نماد گل در زیورآلات با طرح‌های مثل گل رز، گل لاله، گل میخک، گل ارکیده، گل نیلوفر، گل سوسن و … ساخته می‌شود که هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. 

نماد گل رز در زیورآلات

گل رز سمبل عشق و دوستی است و متناسب با رنگی که دارد معنای آن خاص‌تر می‌شود؛ رز سفید در جواهرات، نماد پاکی و بی گناهی است؛ رز صورتی در زیورآلات، سمبل تحسین و قدردانی است. رز نارنجی در جواهرات، نماد شور و اشتیاق است؛ رز بنفش در زیورالات، نماد عشق در نگاه اول است.

نماد گل میخک در جواهرات:

گل میخک، سمبل دوستی است و مثل گل رز، متناسب با رنگی که دارد معنای آن خاص‌تر می‌شود. میخک سفیددر زیورآلات، نماد عشق خالص و خوش‌شانسی است. میخک صورتی، سمبل راستگویی و صداقت است؛ میخک قرمز در جواهرات نماد عشق و زیبایی است؛ میخک بنفش در زیورآلات، نماد قابل پیش بینی بودن است.

نماد گل لوتوس یا نیلوفرآبی در زیورآلات:

گل لوتوس در زیورآلات، نماد نجابت، رشد معنوی، کمال و چرخه تولد و رشد انسان است. نیلوفر آبی، با طلوع و غروب خورشید باز و بسته می‌شود، به همین دلیل مظهر خورشید نیز هست.

 

نماد گل سوسن در زیورآلات:

گل سوسن، نماد پاکی و بی‌گناهی است و مثل هر گل دیگری که تا حالا درمورد مفهوم آن صحبت کردم، متناسب با رنگی که دارد معنای آن خاص‌تر می‌شود. سوسن سفید (زنبق) در زیورآلات، نماد فروتنی است؛ سوسن نارنجی در جواهرات، سمبل احساسات شهوانی است؛ سوسن زرد، نماد شادمانی است.

 

نماد گل ارکیده در زیورآلات:

هر رنگ گل ارکیده، نماد خاص خود را دارد. ارکیده قرمز در زیوررآلات؛ نماد عشق و زیبایی است؛ ارکیده سفید، سمبل فروتنی است؛ ارکیده بنفش در زیورآلات، نماد احترام، و وفاداری است. ارکیده زرد، سمبل نشاط، شادی و شروع دوباره است.

نماد گل لاله در زیورآلات:

لاله قرمز در زیورآلات، سمبل عشق جاودانه و بی پایان است؛ لاله سفید، نماد بخشش و گذشت است؛ لاله زرد در جواهرات، نماد شادی و تفکر مثبت است؛ لاله بنفش، سمبل وفاداری همیشگی است.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد گل، روی طلا گل کلیک کنید.

9. نماد درخت زندگی در زیورآلات چیست؟

درخت زندگی، معانی معنوی و مذهبی زیادی دارد و از بسیاری جهات قابل تفسیر است. این نماد، سمبلی از ارتباط متقابل، ثبات ، قدرت و رشد، تجدید حیات، باروری و خانواده، و آرامش است. امروزه نماد درخت زندگی در زیورآلات بسیار محبوب شده است.

درخت زندگی معمولاً به صورت درختی بزرگ با شاخه‌ها و ریشه‌های پخش شده از بالا به پایین و درون یک دایره قرار دارد.

10. نماد شبدر چهاربرگ یا شبدر شانس در زیورآلات چیست؟

نماد شبدر چهاربرگ، سمبلی از خوش‌شانسی، جاه طلبی و اشتیاق به زندگی شاد است. شکل برگ‌های شبدر چهاربرگ، شبیه قلب است.

هر برگ از نماد شبدر چهاربرگ، معنی خاص خود را دارد. معنای این برگ‌ها، امید، باور (وفاداری)، عشق و شانس هستند.

11. نماد پرندگان در زیورآلات چیست؟

مدت زمان زیادی است که پرندگان به عنوان نمادها در جواهرات استفاده می‌شوند و محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. پرندگان به طور سنتی به عنوان پیام رسان شناخته می‌شوند. در ادامه با نماد هر یک از پرندگان بیشتر آشنا می‌شوید.

نماد جغد در زیورآلات

جغد در زیورآلات، نماد هوش و شجاعت بالا است.

نماد گنجشک در زیورآلات

گنجشک در زیورآلات، نماد اجتماعی بودن و سرعت عمل بالا است.

نماد کلاغ در زیورآلات

کلاغ پرنده‌ی بسیار باهوشی است. کلاغ در زیورآلات، نماد جاه‌طلبی،فرصت‌طلبی، و فریبندگی است.

نماد پرستو در زیورآلات

پرستو در زیورآلات، نماد عشق و ثبات است؛ و این عشق و ثبات را هم در زمان و هم در فاصله تداعی می‌کند. زیورآلات با نماد پرستو، اغلب به زوج‌های جوان داده می‌شود یا در روز عروسی بین آن‌ها رد و بدل می‌شود.

12. نماد سنجاقک در زیورآلات چیست؟

سنجاقک، نماد تغییر، قدرت، توانایی تغییر از نظر جسمی و روحی، و توانایی پذیرش تغییر است. این معنا از چرخه‌ی زندگی سنجاقک سرچشمه می‌گیرد؛ زیرا قبل از رسیدن به مرحله بزرگسالی، یک دگردیسی تقریباً کامل را پشت سر می‌گذارد.

از نظر بسیاری از افراد، روح سنجاقک، باعث رشد و تغییر در زندگی خودمان می‌شود.

13. نماد عنکبوت در زیورآلات چیست؟

عنکبوت، نماد زیرکی و مرگ و تولدی دوباره است. افرادی که این مفاهیم را دوست دارند، زیورآلاتی را انتخاب می‌کنند که نماد عنکبوت دارند.

14. نماد عقرب در زیورآلات چیست؟

عقرب حالت دفاعی دارد و همیشه قلمرو خود را تحت کنترل دارد. افرادی که درونگرا و کم‌حرف هستند، اغلب از نماد عقرب در زیورآلات خود استفاده می‌کنند.

15. نماد روباه در زیورآلات چیست؟

همه ما روباه را به عنوان یک حیوان حیله‌گر که همیشه در حال گول زدن بقیه است می‌شناسیم. روباه نماد زیرکی و زیبایی است.

برای مشاهده‌ی مدل‌های دیگر نماد روباه، روی طلا روباه کلیک کنید.

16. نماد ببر در زیورآلات چیست؟

نماد ببر در زیورآلات و یا هر اکسسوری دیگری، نماد غرور و اعتمابه‌نفس است.

17. نمادهای پاییز در جواهرات چیست؟

استفاده از نمادها و رنگ‌های پاییزی در زیورآلات بسیار جذاب است. زیورآلاتی که نماد پاییز دارند برای افراد متولد پاییز هدیه‌ی خاص و دوست‌داشتنی است. برای آشنایی بیشتر با نمادها و رنگ‌های پاییزی مطلب نمادهای پاییز در جواهرات را بخوانید.

18. نماد جنین در جواهرات چیست؟

نماد جنین در جواهرات، نشان دهنده‌ی پیوند عمیق و ارتباط مادر و فرزندش است. نماد جنین، برای گوشواره، گردنبند، دستبند و حتی انگشتر ساخته می‌شوند. اگر به دنبال هدیه‌ای خاص و متفاوت برای خانم‌های باردار هستید، این نماد را فراموش نکنید.

طرح‌های زیورآلات جنین شامل: طرح پای نوزاد، دست نوزاد، شیشه شیر و یا پستونک طلا، طرح جنین، ضربان قلب، خانم باردار با جنین داخل شکم، مادر در حال بغل کردن نوزاد و … است. می‌توانید روی زیورآلات مدل جنین، نام نوزاد، حرف اول اسم او و یا تاریخ تولدش را حکاکی کنید.

19.  نماد چشم و نظر در جواهرات چیست؟

دو دسته از افراد از نماد چشم و نظر در جواهرات استفاده می‌کنند. افرادی که به چشم زخم اعتقاد دارند و معتقد هستند که استفاده از زیورآلات با نماد چشم و نظر، آن‌ها را از چشم بد دور می‌کند. دسته‌ی دیگر، افرادی هستند که به چشم زخم اعتقادی ندارند و فقط از طرح‌های چشم و نظر خوششان می‌آیند و به خاط جنبه‌‍ی زیبایی، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ‌های نماد چشم و نظر در جواهرات شامل: آبی، آبی روشن، طلایی یا زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، سبز، بنفش، و سفید هستند و هر کدام معنی خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این رنگ‌ها می‌توانید مطلب نماد چشم و نظر در جواهرات را بخوانید.

دستبند طلا با نماد چشم و نظر20. نماد فروهر در زیورآلات چیست؟

سه قسمت نماد فروهر، یعنی مرد جاافتاده، حلقه بزرگ و بال‌ها، یادآور سه ارزش بزرگ اخلاقی هستند. این سه ارزش اخلاقی مشهور، اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک هستند.

21. نماد دریم کچر در زیورآلات چیست؟

نماد دریم کچر، خواب و خیال بد و منفی را از ما دور می‌کند.

22. نماد دست همسا (خمسه) در زیورآلات چیست؟

دست همسا یا خمسه، یک دست با پنج انگشت متقارن با یک چشم در وسط آن است. نمادی از دست حضرت مریم در مسحیت و یا دست حضرت فاطمه در اسلام شناخته می‌شود.

دست همسا، نمادی است که از انسان در برابر شر و بدی محافظت می‌کند.

23.  نماد چشم جهان بین در زیورآلات چیست؟

نماد چشم جهان بین یا چشم شور، در فرهنگ‌های مختلف تعبیرهای متفاوتی دارد. در یوگا، چشم سوم نامیده می‌شود و نماد حس ششم یا روح انسان است.

افرادی هم آن را به عنوان چشم هورس که یکی از فراعنه مصری بود (خدای خورشید) می‌شناسند و نماد رستاخیز و زندگی جاودانه است.

سخن آخر

در این مقاله با معنی 22 نماد در زیورآلات آشنا شدیم. دیدیم که هر یک این نمادها، مفاهیم خاص خود را دارند. این نمادها می‌توانند هدیه‌ای خاص و جذاب برای عزیزان‌تان باشند.

نکات مهم این مقاله

  • توجه به نماد در زیورآلات، به شما کمک می‌کند تا موقع استفاده و یا هدیه دادن زیورآلات، حس بهتری داشته باشید.
  • نمادهای زیورآلات تنوع زیادی دارند. هر کدام از این نمادها، معنا و مفهوم خاص خود را دارند و کاربردشان متفاوت است.
  • نماد بی‌نهایت در جواهرات، برای ابراز علاقه و نشان دادن عشق زیاد در جواهرات استفاده می‌شود.
  • نماد قلب در جواهرات، سمبل عشق، دوستی و محبت عمیق است.
  • نماد بال فرشته در جواهرات، سمبل محافظت، پاکی، شجاعت، شادی، امید، ایمان، و هماهنگی عاشقانه و است.
  • نماد پروانه در جواهرات، سمبل تغییر، زیبایی، رهایی، آزادی و جاودانگی است.
  • نماد دایره در جواهرات، سمبلی از ابدیت، جاودانگی، زندگی، تمامیت و کمال است. بسیاری از افراد معتقدند که دادن آویز دایره، نماد عشق ابدی است. در واقع دایره‌ای بودن حلقه نیز به همین دلیل است.
  • مثلث رو به بالا در جواهرات، نماد تعالی، آتش، آرزو و برتری است (شبیه اهرام مصر). مثلث رو به پایین، نماد رحمت آسمانی، منشأ حیات است.
  • نماد ماه و ستاره در جواهرات، به عنوان نماد عشق، آرامش، خوشبختی، شهرت، جاه طلبی، امید، آرزو و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نماد گل، سمبل عشق، محبت و دوستی است. این طرح از زیورآلات به خاطر ظراوت و ظاهر زیبایی که دارند، همیشه پرطرفدار هستند.
  • نماد درخت زندگی در جواهرات، سمبلی از ارتباط متقابل، ثبات ، قدرت و رشد، تجدید حیات، باروری و خانواده، و آرامش است.
  • نماد شبدر چهاربرگ در جواهرات، سمبلی از خوش‌شانسی، جاه طلبی و اشتیاق به زندگی شاد است. هر برگ از نماد شبدر چهاربرگ، معنی خاص خود را دارد. معنای این برگ‌ها، امید، باور (وفاداری)، عشق و شانس هستند.
  • نماد هر یک از پرندگان در زیورآلات، مفهوم خاص خود را دارند. برای مثال:جغد در زیورآلات، نماد هوش و شجاعت بالا است؛ گنجشک، نماد اجتماعی بودن و سرعت عمل بالا است.

 

4 نظرات
  1. […] معنی 23 نماد در زیورآلات که طرفداران زیادی دارند […]

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام نماد صورتک چیه؟

  3. ناشناس می‌گوید

    سلام
    تفسیر مورد 22 صحیح نیست
    و از علائم مسیحیت یا اسلام نیست.

  4. BTS می‌گوید

    عالی بود ولی چیزی که من میخواستم معنیش رو بدونم توش نبود
    گردنبند هایی که شکل به اضافه روشه گذاشته میه معنیش چیه ممنون میشم جوابم رو بدید

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.