مرجع آموزش طلای زینتی ایران

چهار واحد اندازه‌گیری طلا که بیشترین کاربر را دارد

معرفی 4 واحد اندازه‌گیری طلا که بیشترین کاربر را در ایران دارد

اندازه گیری طلا از دیر باز تاکنون از اهمیت و دقت بالایی برخوردار بوده است. چرا که این بازار، رمز آلود و گران قیمت است.  این طلای با ارزش موجب‌شده تا همواره نیازمند واحدهای حساس و دقیق برای محاسبه وزن آن باشیم. از همین رو شناخت آن‌ها بسیار واجب است تا ضرری را متحمل نشویم. چرا که در بازار طلا از واحدهای مختلفی برای اندازه گیری جرم طلا استفاده می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی 4 واحد اصلی اندازه گیری طلا بپردازیم. در ابتدا به شاخصه اصلی بیان‌کننده خلوص طلا می‌پردازم. سپس به معرفی 4 واحد اندازه‌گیری طلا می‌پردازیم. سپس هر یک از این واحدها را بررسی و به شما معرفی خواهیم کرد.

عیار طلا چیست؟

عیار طلا به میزان خلوص آن گفته می‌شود. عیار ۱۸ و ۲۴ متداول‌ترین عیارهای مورد استفاده هستند. عیار۲۴ به معنای استفاده از ۹۹.۹ درصد طلا و عیار ۱۸ به معنای استفاده از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلزات دیگر است. مس و نیکل از جمله فلزاتی هستند که در ترکیب طلای ۱۸ عیار استفاده می‌شوند.

طلای ۲۴ عیار خالص‌ترین نوع طلاست. از همین رو در مقایسه با نوع ۱۸ عیار نرم‌تر بوده و استحکام آن‌ها نیز کمتر است.

چهار واحد اصلی اندازه‌گیری طلا کدامند؟

قیراط

سوت

انس

مثقال

واحدهای اندازه گیری وزن طلا

در ادامه چهار واحد اصلی اندازه‌گیری وزن طلا معرفی می‌شود.

واحد اندازه گیری طلای کم
چهار واحد اندازه‌گیری طلا

قیراط: اسمی با ابهت اما کوچک

بارها در فیلم، سریال، کتاب و یا از زبان فردی درباره الماس یا مروارید زیاد شنیده‌ایم. خریداری که در یک سریال به مغازه طلافروشی رفته است از فروشنده درباره وزن الماس می‌پرسد و او در پاسخ می‌گوید این الماس 2.5 قیراط است. قیراط یک واحد اندازه گیری بسیار کوچک طلا است. بیشترین کاربرد آن اندازه گیری وزن سنگ‌های قیمتی است. اما گاهی برای محاسبه وزن طلا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کلمه از زبان اروپا گرفته شده است و آن را به اختصار با حرف k نمایش داده می‌شود. هر قیراط معادل ۰.۲گرم است. بنابراین 5 قیراط نزدیک به یک گرم است. اگر دقت کرده باشید زمانی که به طلا فروشی مراجعه می‌کنید برای اندازه گیری وزن سنگ‌های قیمتی، مروارید و الماس از قیراط به جای واحد سوت استفاده می‌کنند.

1 قیراط = 0.2 گرم
        1 قیراط = 200 سوت
1 گرم طلا = 5 قیراط طلا

سوت: واحدی رونق گرفته از دوران پارسیان

اگر برای خرید سکه پارسیان به طلا فروشی بروید از شما میپرسد سکه چند سوتی میخواهید؟ (البته سکه پارسیان اشتباه است و در مقاله‌ای کامل در مورد این سکه‌ها بحث خواهیم کرد) واحد اندازه گیری طلا در موارد دیگر سوت است. زمانی که می‌خواهند وزن طلا را مشخص کنند تا دو رقم بعد اعشار خوانده می‌شود. هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است. سوت یا صوت در واقع همان میلی گرم است که برای وزن طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوت در اصل یک هزارم گرم است.

یک سوال: آیا تاکنون دقت کرده‌اید که هیچگاه در طلا فروشی از کلمه میلی گرم استفاده نمی‌شود؟

به طور مثال اگر قطعه طلایی را بر روی ترازوی طلا فروشی قرار دادید و عدد ۴.۲۵ نمایش داده شد، آن را به شکل پنج گرم و پنجاه سوت می‌خوانند.

در صورتی که این عدد را به این صورت بخوانید: چهار گرم و بیست و پنج در واقع این عدد به این صورت ۴.۰۲۵ نمایش داده می‌شود که وزن پایینتری است.

1سوت = 0.001 گرم
1 سوت = 0.005 قیراط
1 گرم طلا =1000 سوت

اگر تا اینجای مقاله لذت بردید، قبل از خواندن ادامه مقاله کمی به چشمان خود ماساژ دهید. این قسمت کمی بیشتر نیاز به تفکر دارد.

رابطه قیراط و سوت

قیراط و سوت هر دو از واحدهای وزنی هستند که در میان طلا فروشان و جواهر سازان کاربرد دارند. قیراط بیشترین کاربرد را برای محاسبه وزن سنگ‌های قیمتی دارد. هر قیراط معادل ۲۰۰ سوت است. هر گرم معادل ۵ قیراط است. به طور مثال الماسی با ۴۰۰ سوت وزن را الماسی ۲ قیراطی می‌خوانند.

انس یا یک ساچمه

انس از دیگر واحدهای اندازه گیری طلاست که با نماد oz نیز نمایش داده می‌شود. هر انس طلا برابر ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم است. انس طلا به معنای یک ساچمه با خلص ۹۹.۹۹ درصد طلای ۲۴ عیار است.

مثقال، واحد اصیل کشورهای اسلامی

یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا مثقال است. مثقال دارای انواع مختلف مثقال صیرفی، شرعی و مثقال معمولی است. هر مثقال حدود ۴.۵ الی ۵  و در برخی منابع معادل ۴.۲۵ است. در طلا فروشی‌ها از مثقال صیرفی برای محاسبه وزن طلا استفاده می‌کنند. مثقال واحدی است که در کشورهای اسلامی رواج دارد.

لازم به ذکر است که با استفاده از محاسبه گر قیمت طلا می‌توانید قیمت نهایی طلایی که قصد خرید آن را دارید را محاسبه کنید.

سخن آخر

در این مقاله یاد گرفتیم که واحد اندازه گیری طلا چیست؟ واحد اندازه گیری طلا می‌تواند سوت، قیراط، مثقال و انس باشد‌. قیراط بیشتر برای اندازه گیری سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و مروارید به کار برده می‌شود. مثقال یک واحد قدیمی و سنتی است‌. در کشورهای اسلامی استفاده از مثقال برای اندازه گیری طلا بیشترین کاربرد را دارد. سوت واحد اندازه گیری طلا است که به جای کلمه میلی‌گرم از آن استفاده می‌شود.

انس نیز برای اندازه گیری مقدار طلا به کار برده می‌شود. در مقدمه مقاله گفتیم بازار طلا و محاسبه وزن آن رمز آلود است. حال که با آن آشنا شدید پیشنهاد می‌کنم مطالعه شناخت عیار طلا را نیز از دست ندهید. نظر شما درباره محاسبه وزن طلا چیست؟

آشنایی با واحدهای اندازه‌گیری طلا، به شما کمک می‌کند تا با یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت انگشتر طلا، قیمت پلاک طلا، دستبند، النگو، النگو دخترانه طلا و همه‌ی زیورآلات دیگری آشنا شوید و با خیال راحت خرید کنید

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.