مرجع آموزش طلای زینتی ایران

روش‌های نگهداری ساعت مچی

نگهداری ساعت مچی، موضوعی است که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. ساعت مچی یکی از اقلام لوکس و پرکاربردی است که به عنوان بخشی از استایل فردی، توسط آقایان و خانم های خوش سلیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای اینکه ساعت مچی شما به درستی عمل کند و عمر طولانی داشته باشد، نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. در ادامه طریقه نگهداری ساعت مچی را با تمام نکات مربوط به آن برای شما توضیح خواهیم داد، پس تا انتها همراه ما بمانید. 

طریقه نگهداری ساعت مچی6 روش نگهداری ساعت مچی

به طور کلی عواملی که می‌توانند به ساعت‌ها آسیب بزنند و طول عمر آنها را کاهش دهند، شامل رطوبت، گرد و غبار، ضربات مختلف، تغییرات شدید دما و همچنین اشعه‌های ماوراء بنفش هستند. طریقه نگهداری ساعت اتوماتیک و کلاسیک را در ادامه برای شما آورده‌ایم: 

1.برای نگهداری ساعت، آن را تمیز کنید. 

اصلی ترین نکته در طریقه نگهداری ساعت هوشمند، تمیز کردن درست و اصولی ساعت می‌باشد. تمیز کردن ساعت باعث می‌شود که گرد و غبار سطح ساعت به درون آن نفوذ نکرده و عمر قطعات ساعت بیشتر شود. در ادامه تمامی نکات لازم در رابطه با نحوه تمیز کردن انواع ساعت مچی را برای شما آورده‌ایم.

2.ساعت مچی را سرویس کنید. 

ساعت‌ها به دو نوع اصلی مکانیکی و کوارتز تقسیم می‌شوند و هر دو دسته نیاز به سرویس منظم دارند. برای ساعت‌های مکانیکی، سرویس هر دو سال یک بار توصیه می‌شود.

در حالی که ساعت‌های کوارتز به سرویس هر سه سال یک بار نیاز دارند. اگر باتری ساعت ضعیف شده باشد، تعویض فوری آن مهم است تا از خطرات ناشی از نشتی و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. برای نگهداری ساعت و سرویس آن به افراد متخصص و حرفه‌ای مراجعه کنید.

3.برای نگهداری از ساعت، آن را در جعبه قرار دهید. 

زمانی که از ساعت خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را در جعبه مخصوص قرار دهید. به طور کلی قرار دادن ساعت در مکان های مختلف، احتمال آسیب دیدن، خراش خوردگی و … را افزایش می‌هد. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری ساعت، جعبه مخصوص آن است. 

4.ساعت مچی را کنار آهنربا نگذارید. 

آیا می‌دانستید که آهنربا و میدان مغناطیسی آن می‌تواند زمان سنجی آن را مختل کند؟! بنابراین یکی از اصلی ترین نکات نگهداری ساعت مچی، دور نگه داشتن آن از هرگونه آهنربا و میدان مغناطیسی دیگر مانند تلفن، درب یخچال، بلندگو و … می‌باشد. 

5.برای نگهداری ساعت، آن را از وسایل گرمایشی دور کنید. 

ساعت ها انواع مختلفی دارند. برای ساخت برخی مدل‌ها ممکن از قطعات پلاستیکی یا قطعات فلزی با نقطه ذوب کم استفاده شده باشد. بنابراین برای نگهداری از ساعت، بهتر است آن را از انواع وسایل گرمایشی دور نگه دارید. 

همچنین توجه داشته باشید که قرار گرفتن طولانی مدت ساعت در معرض نور خورشید (مثلا پشت شیشه اتومبیل) نیز می‌تواند آسیب زننده باشد و علاوه بر خرابی قطعه ، سبب تغییر رنگ بند و صفحه ساعت شده و عمر باتری را کاهش دهد.

6.پین ساعت را محکم ببندید.

برای نگهداری ساعت مچی، باید از ورود آب و رطوبت به داخل آن جلوگیری کنید. آب و رطوبت می‌توانند از طریق پین و قاب پشتی وارد ساعت شوند، که ممکن است منجر به بخار درون شیشه شود. بنابراین مطمئن شوید که پین ساعت به خوبی بسته شده باشد.

نکات نگهداری ساعتعواملی که باعث کوتاه شدن عمر ساعت می شود

اصلی ترین نکات نگهداری ساعت مچی که عدم رعایت آنها باعث کوتاه شدن عمر ساعت می‌شوند، عبارتند از: 

  • از ضربه خوردن و افتادن ساعت مچی روی سطح سفت جلوگیری کنید. بنابراین ساعت را هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا کارهای سنگین که ممکن است به ساعت آسیب برساند، از مچ خود جدا کنید.
  • ساعت های ورزشی نسبت به عرق بدن مقاوم هستند. اما عرق بدن برای ساعت های بند چرمی و ساعت های کلاسیک، یک عامل مخرب محسوب می‌شود. بنابراین عرق را از روی این مدل ساعت ها به طور مداوم پاک کنید. 
  • ساعت را از دماهای بسیار بالا یا پایین و رطوبت‌های زیاد دور نگه‌ دارید. این شرایط می‌تواند به قطعات داخلی و بیرونی ساعت آسیب بزند.
  • برای نگهداری ساعت، آن را از تماس با مواد شیمیایی مانند عطر، کرم‌ها و محصولات شوینده دور نگه‌ دارید. برخی از ترکیبات این مواد می‌توانند به بند و پوشش ساعت آسیب برسانند.
  • برای جلوگیری از تمام شدن باتری ساعت مچی، ساعت را در دمای متعادل نگه دارید. عمر مفید باتری ساعت در دمای 40 درجه سانتی گراد کاهش چشمگیری پیدا میکند. 

روش های تمیز کردن ساعت بدون آسیب رسیدن به آن

برای نگهداری از ساعت و حفظ زیبایی و عملکرد آن، باید به طور منظم ساعت را تمیز کنید. در رابطه با نحوه نگهداری ساعت و تمیز کردن آن، به نکات زیر توجه داشته باشید: 

  • برای تمیز کردن ساعت مچی با بند چرمی از از مواد پاک‌ کننده مخصوص چرم استفاده کنید و هرگز آن را با آب شستشو ندهید.
  • برای تمیز کردن ساعت مچی با بند فلزی، می‌توانید از یک برس نرم و کمی آب و صابون برای تمیز کردن آن استفاده کنید و سپس ساعت را با پارچه نرم خشک کنید.
  • برای تمیز کردن ساعت های ضد آب، از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. 
  • برای تمیز کردن ساعت مچی، هیچوقت از مواد شوینده شیمیایی قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است به پوشش و قطعات ساعت آسیب بزند.

سخن آخر

نگهداری ساعت مچی، نه تنها به حفظ زیبایی و عملکرد آن کمک می‌کند، بلکه عمر مفید ساعت را نیز افزایش می‌دهد. با رعایت این نکات ساده و موثر، می‌توانید از ساعت خود به مدت طولانی لذت ببرید و از آن به عنوان یک کالای لوکس و با ارزش بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  • رایج ترین موارد آسیب دیدن ساعت چیست؟ 

رایج‌ترین موارد آسیب دیدن ساعت مچی شامل افتادن ساعت، آب‌خوردگی، تاثیرات دما، تنظیم اشتباه ساعت و تقویم، نگهداری نادرست از باتری و قرار دادن آن مجاور آهنربا می‌باشد.

  • آیا دمای محیط بر ساعت تاثیر می‌گذارد؟

ساعت‌های کوارتز در مقایسه با ساعت‌های اتوماتیک، در مقابل دمای محیط کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. دمای بسیار بالا یا بسیار پایین عمر باتری را کاهش میدهد.

  • بهترین زمان برای سرویس ساعت مچی چه زمانی است؟

ساعت های مکانیکی هر 2 سال یکبار و ساعت های کوارتز هر 3 سال یکبار به سرویس نیاز دارند.

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.