مرجع آموزش طلای زینتی ایران

انگ طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

در صنعت طلاسازی, طلای خالص، 24 عیار است. به علت نرم بودن زیاد طلا خالص، آن را با فلزات دیگری مثل مس ترکیب می‌کنند و طلا را به صورت آلیاژ درمی‌آورند. در این مطلب با انگ زدن بر طلا و روش‌های ساخت زیورآلات طلا، با طلای خالص که بسیار نرم است، آشنا می‌شوید.

ری گیری چیست؟

برای اینکه به خوبی با مفهوم انگ زدن طلا آشنا شوید، لازم است ابتدا درباره‌ی ری گیری توضیح دهم.

ری گیری چه زمانی استفاده می‌شود و چه کاربردی دارد؟

وقتی زیورآلات طلا شما کهنه می‌شوند و یا به هر دلیلی آن‌ها را به طلافروش‌ها، می‌فروشید، طلافروش، این طلاها را با نام طلای متفرقه ذوب می‌کند و به صورت قطعات آب‌شده درمی‌آورد. وقتی که طلاهای متفرقه را ذوب می‌شوند، دیگر عیار آن‌ها به طور دقیق معلوم نیست و به این راحتی‌ها هم قابل حدس زدن و تشخیص نیست. در این مواقع، قطعه طلای آب‌شده را به آزمایشگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که به آن ری گیری می‌گویند. همچنین می‌توان گفت به عیار سنجی قطعات آب‌شده توسط آزمایشگاه‌های معتبر زیر نظر اتحادیه ری‌گیری می‌گویند؛ البته ریگیری مراحلی دارد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم.

انگ طلا چیست؟

میزان خلوص هر قطعه طلا را با مقیاس عیار می سنجند. مقدار عیار طلا را با ترکیب حرف “K” بر روی زیورآلات شما حک میکنند, که به آن “انگ ” گویند. مثلا روی النگوی شما انگ k21 زده شده, که نشان دهنده عیار 21 النگوی شماست و یا روی انگشتر شما کد k18 زده شده که نشانگر 18 عیار بودن انگشتر است.

معمولا در کشورهای شرقی و آسیایی به علت دید سرمایه گزاری که به طلا دارند, عیارهای بالا مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند, و در کشورهای اروپایی معمولا طلا با عیار پایینتر, به علت قیمت کمتر, پر رونقتر است.

جالب است که بدانید طلا با عیار بالاتر, مقاومت بیشتری نسبت به گرما و رطوبت دارد و در مناطق شرجی و گرمسیر, بیشتر مورد توجه قرار دارند. در ایران طلا 18 عیار عمومیت دارد که 75 درصد آن از طلا, و 25 درصد آن از فلزات دیگر است. طلاهایی با عیار کمتر از 18 در ایران ممنوع بوده و صرفا برای صادرات مجوز دارند

سخن آخر

با مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید که ری گیری و انگ طلا چیست. همچنین حالا می‌دانید که برای ساخت زیورآلات طلا، با طلای خالص که بسیار نرم است، از چه روش‌هایی استفاده می‌شود.

نکات مهم این مقاله

  • در صنعت طلاسازی, طلای خالص، 24 عیار است. به علت نرم بودن زیاد طلا خالص، آن را با فلزات دیگری مثل مس ترکیب می‌کنند و طلا را به صورت آلیاژ درمی‌آورند.
  • وقتی زیورآلات طلا شما کهنه می‌شوند و یا به هر دلیلی آن‌ها را به طلافروش‌ها، می‌فروشید، طلافروش، این طلاها را با نام طلای متفرقه ذوب می‌کند و به صورت قطعات آب‌شده درمی‌آورد. وقتی که طلاهای متفرقه را ذوب می‌شوند، دیگر عیار آن‌ها به طور دقیق معلوم نیست و به این راحتی‌ها هم قابل حدس زدن و تشخیص نیست. در این مواقع، قطعه طلای آب‌شده را به آزمایشگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که به آن ری گیری می‌گویند.
  • میزان خلوص هر قطعه طلا را با مقیاس عیار می سنجند. مقدار عیار طلا را با ترکیب حرف “K” بر روی زیورآلات شما حک میکنند, که به آن “انگ ” گویند. مثلا روی النگوی شما انگ k21 زده شده, که نشان دهنده عیار 21 النگوی شماست و یا روی انگشتر شما کد k18 زده شده که نشانگر 18 عیار بودن انگشتر است.

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.