مرجع آموزش طلای زینتی ایران

تراش باگت

[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”3308″ img_size=”500*500″ alignment=”center”][vc_column_text]

باگت, به نوعی از تراش مستطیل شکل برای سنگهای زینتی و الماس گفته میشود. این تراش معمولا در کنار دیگر تراشهای الماس, در جواهرات بکار میرود.

این نوع تراش, دارای سطوحی موازی و نرده ای شکل بوده, و در جمع 14 سطح صیقلی دارد. بواسطه سطوح کمی که در این نوع تراش وجود دارد, میزان شکست نور در سنگ کاهش یافته, بطوریکه درخشش تراش باگت با 14 سطح تراش, به نسبت تراش برلیان با 58 سطح تراش خورده, درخشندگی بسیار کمتری دارد.

از طرف دیگر, میزان تراشه های دورریز این نوع تراش, نسبت به دیگر انواع تراش کمتر است, و در نهایت میتوان تراش باگت را از انواع ارزان قیمت تراش سنگ دانست.

در تراش باگت استانداردهای رسمی و فراگیری وجود ندارد, و گاه نوع و تعداد تراش سطوح آن متغیر میباشد. در خرید سنگهایی با تراش باگت پیشنهاد میشود از انواع قطور آن استفاده نکنید, چرا که در میزان جلا و درخشش سنگ تاثیری ندارد و لزومی ندارد برای سنگ بزرگتر هزینه بیشتری بکنید, در حالیکه در تراش دوار و برلیان میزان عمق سنگ بر میزان درخشندگی و در نتیجه مبلغ آن موثر است.

چنانکه اشاره شد این تراش به علت آنکه درخشندگی کمتری دارد, معمولا به عنوان گوهری جانبی و مکمل در کنار دیگر تراش ها بکار میرود و به عنوان یک سنگ جانبی, سنگ با تراش باگت بایستی از نظر رنگ, با سنگ اصلی هماهنگ بوده و ست گردد.

نکته قابل توجه آنکه اگر الماسی با تراش باگت را در کنار تراشهای دیگر الماس و با یک درجه شفافیت بکار رفته باشد, میزان سنگ الماس تراش روشنتر از سنگ باگت میگردد. در حقیقت در تراش باگت, میزان کدری یا ناخالصی سنگ بیشتر به چشم می آید, پس در انتخاب سنگ باگت بایستی دقت ویژه ای داشت تا سنگ مصرفی از کیفیت خوبی برخوردار بوده و در کنار الماس کناری افت درخشش پیدا نکند.

پایه بالرین Ballerina) ):

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پایه بالرین, از انواع کلاسیک فرمهای قرار گیری سنگهای قیمتی و جواهرات با تراش باگت, بر زیورآلات است. نام گذاری این نوع جواهرات به بالرین (Ballerina)، بواسطه تشابه نحوه قرارگیری و چیدمان سنگها به شکل دامن بالرین هاست. در این نوع جواهرات, سنگهای مخروطی شکل با تراش باگت, به دور یک مرکز ردیف شده و با فرمی مخروطی شکل در کنار هم چیده شده و ظاهری مانند دامن بالرین ها را به وجود می آورند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3316″ img_size=”full” alignment=”center” css_animation=”slideInDown”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3315″ img_size=”full” alignment=”center” css_animation=”slideInDown”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3314″ img_size=”full” alignment=”center” css_animation=”slideInDown”][/vc_column][/vc_row]

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.