مرجع آموزش طلای زینتی ایران

رنگ‌های مکمل ست در لباس | چگونه رنگ لباس‌ها را با هم ست کنید؟

با وجود انتخاب مدل و طرح مناسب برای لباس‌تان، باز هم استایل شیک و جذابی ندارید؟برای خوش استایل بودن، باید درمورد رنگ شناسی و استفاده درست از رنگ‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

اگر شما هم برای ست کردن رنگ‌ لباس‌ها چالش دارید و نمی‌دانید کدام رنگ‌ها را با هم بپوشید، در این مطلب همراه من باشید تا با رنگ‌های مکمل ست در لباس، انواع رنگ‌ها، و جدول ست رنگ لباس بیشتر آشنا شوید.

شناخت رنگ‌های مکمل ست در لباس

اولین و مهم‌ترین قدم در ست کردن لباس، شناخت رنگ‌هاست. شما باید اول همه‌ی رنگ‌ها را به درستی را بشناسید و ترکیب درست آن‌ها را کنار یکدیگر بدانید.

شما با استفاده از هنر رنگ‌شناسی می‌توانید جذاب‌ترین استایل‌ها را برای خود بسازید. قبل از اینکه به صورت کامل درمورد انتخاب رنگ‌های مکمل ست در لباس صحبت کنم، بهتر است تا به صورت خلاصه با انواع رنگ‌ها آشنا شوید چون برای درک بهتر ادامه مطلب لازم است.

انواع دسته‌بندی رنگ‌ها کدامند؟

رنگ‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

رنگ‌های گرم، سرد و خنثی

رنگ‌‌‌ ها به سه دسته‌ی عمده تقسیم‌ می‌شوند؛ رنگ‌‌های گرم، رنگ‌‌های سرد و رنگ ‌های خنثی.

رنگ ‌های گرم

قرمز، زرد، نارنجی از گروه رنگ ‌های گرم هستند. رنگ‌های گرم در کنار رنگ‌های خنثی یا سفید و مشکی زیباتر هستند. رنگ‌‌های گرم احساس شادی و نشاط را در وجود شما و اطرافیان‌تان برانگیخته‌ می‌کند. افرادی که لباس‌هایی به رنگ گرم‌ می‌پوشند در نگاه دیگران با اعتماد به نفس و جذاب هستند.

رنگ‌های سرد

رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش، سبز از دسته رنگ‌های سرد هستند. وقتی از رنگ‌های سرد در لباس‌های خود استفاده‌ می‌کنید آدم سرسخت تری نشان داده‌ می‌شوید. رنگ‌های سرد نماد همدلی، سکون و تعادل هستند.

رنگ‌‌های خنثی

رنگ‌های طوسی، خاکستری، دودی، مشکی، و سفید، جز رنگ‌‌های خنثی هستند. لباس‌هایی با رنگ‌‌های خنثی هیچ وقت کهنه و قدیمی نمی شوند.

چرخه‌ی رنگ چیست و چه اهمتی در ست لباس دارد؟

دسته‌بندی دیگری که برای شناخت رنگ‌ها کاربرد دارد، چرخه یا دایره رنگ   است.چرخه رنگ دارای ۴ طیف رنگی است که از ترکیب آنها باهم رنگ های مکمل به دست خواهند آمد.

به صورت خلاصه در این چرخه، رنگ‌های سرد در یک طرف و رنگ‌های گرم در طرق مقابل آن قرار دارند؛ رنگ هایی که دقیقا روبروی هم قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می‌شوند.

رنگ‌ های اصلی

در دایره و چرخه رنگ‌ ها، رنگ قرمز، زرد و  آبی جز  رنگ‌ های اصلی و اولیه هستند زیرا در ترکیب اولیه ساخته‌ شده این رنگ‌ ها از هیچ رنگ دیگری استفاده‌ نشده است و نمی‌ توان آنها را از مخلوط کردن رنگ‌ های دیگر به وجود آوریم. به عبارت دیگر می‌ توانیم بگوییم رنگ‌ های اصلی جزو خالص‌ ترین رنگ‌ ها هستند و با ترکیب این سه رنگ می‌ توانیم رنگ‌ های دیگر را بسازیم.

رنگ‌ های فرعی

رنگ‌های فرعی یا ثانویه از مخلوط کردن دو رنگ اصلی به مقدار مساوی به دست می آیند. در دایره رنگ‌ ها بنفش، سبز و نارنجی جز رنگ‌ های ثانویه هستند و جایگاه این رنگ‌ ها در چرخه رنگ بین  دو رنگ اصلی است.

بنفش (قرمز+آبی)

سبز (آبی+ زرد)

نارنجی (قرمز+زرد)

رنگ‌ های ترکیبی

رنگ‌ های درجه سه و یا رنگ‌ های ترکیبی رنگ‌ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه به دست می آیند. جایگاه آنها میان دو رنگ تشکیل دهنده آن است. جالب است بدانید که از حاصل این ترکیب شش رنگ به وجود می آید و در کل ۱۲ رنگ در اختیار ما قرار می گیرند. رنگ‌ های ترکیبی عبارتند از :

زرد نارنجی (زرد + نارنجی)

نارنجی قرمز(نارنجی + قرمز)

قرمز بنفش (قرمز + بنفش)

بنفش آبی (بنفش + آبی)

آبی سبز (آبی + سبز)

سبز زرد (سبز + زرد)

رنگ‌ های مکمل

هر یک از رنگ های ثانویه مکمل رنگ های اولیه هستند به گونه ای که این رنگ ها یکدیگر را کامل می کنند. رنگ‌های مکمل ست در لباس بر روی چرخه رنگ رو به روی‌ هم قرار می‌ گیرند. به طور کلی می توانیم این گونه عنوان کنیم که از ترکیب رنگ های اولیه و رنگ های ثانویه رنگ خاکستری به دست می آید که رنگی خنثی است. دو  رنگ مکمل در مقابل هم باعث درخشش بیشتر می‌ شوند که نمونه بارز آن را می توانیم در طبیعت ببینم. به عنوان مثال رنگ قرمز که رنگ اصلی است مکمل رنگ سبز است که این رنگ جزو رنگ های ثانویه است. رنگ‌ های آبی و نارنجی هم جزو  رنگ‌ های مکملی هستند که طرفدارن زیادی دارند.

هر رنگ لباس با چه رنگ‌هایی ست می‌شود؟

یکی از اساسی ترین اصول در ست کردن لباس ها رنگ‌های مکمل یکدیگر هستند. یعنی برای اینکه بدانیم چه رنگ هایی با هم ست می‌شوند استفاده از رنگ های سرد و گرم در کنار یکدیگر است.

جدول ست رنگ لباس

در جدول ست رنگ لباس زیر شما می‌توانید ببینید که چه رنگ‌هایی با یکدیگر هماهنگی بیشتری دارند و رنگ‌های مکمل ست در لباس هستند.

رنگ مورد نظر با چه رنگ‌هایی ست می‌شود
بنفش نارنجی، صورتی، بنفش تیره، زیتونی، طوسی، زرد، سفید
مشکی نارنجی، صورتی، سفید، قرمز، مشکی، بنفش

 

آبی طوسی، قهوه ای، نارنجی، صورتی، سفید، زرد، قرمز
سبز طلایی، قهوه‌ای،نارنجی،سبز روشن، زرد، طوسی، کرم،مشکی، سورمه‌ای، ترکیب کرم سفید
زرد آبی، آبی کمرنگ، بنفش،طوسی، سبز
نارنجی قهوه‌ای، زیتونی، آلبالویی، زرد کمرنگ یا اصطلاحا لیمویی
صورتی آبی، سبز، سفید، مشکی، طوسی

نکات مهم در استفاده از رنگ‌های مکمل ست در لباس

  • هرگز به یک نسبت مساوی از آن‌ها استفاده نکنید.
  • سعی کنید یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی و دیگری را به عنوان رنگ فرعی در نظر بگیرید.

روش‌های تکمیلی برای ست کردن رنگ لباس

بجز استفاده از رنگ‌های مکمل، می‌توانید از 4 روش دیگر برای انتخاب ست رنگ استفاده کنید. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

  1. روش مستطیل: استفاده همزمان از 4 رنگ که دو جفت آن مکمل یکدیگرند.
  2. روش مثلث: استفاده همزمان از 3 رنگ که فاصله‌ی دو به دو آن‌ها از هم یکسان است.
  3. روش مربع: مانند روش مثلث است اما با این تفاوت که به جای 3 رنگ از 4 رنگ استفاده می‌شود.
  4. روش مکمل شکافته شده: در این روش به جای استفاده از رنگ مکمل روبه‌رویی، از دو رنگ کنار آن استفاده می‌شود.

فاکتورهای مهم برای انتخاب رنگ لباس

هر چند انتخاب رنگ لباس سلیقه‌‌ای است، اما بهتر است به نکاتی که در ادامه می‌گویم نیز توجه داشته باشید؛ چون استفاده درست و نادرست از جزئیات و رنگ‌ها باعث می‌شوند تا خوش لباس یا بد لباس به نظر برسید.

  • رنگ‌‌های روشن، براق و زنده برای افراد قد بلند مناسب است. این رنگ‌‌‌‌ها افراد لاغر را کمی توپرتر نشان‌ می‌دهند. افراد که چاق هستند و قد کوتاهی دارند، بهتر است از رنگ ‌های مات یا تیره استفاده کنند و رنگ‌های روشن و تند برای این افراد مناسب نیست.
  • در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان لباس هایی با رنگ‌های گرم بپوشید.
  • اگر پوست روشن و سفیدی دارید رنگ‌های گرم برای شما مناسب تر است.
  • برای افرادی که پوست گندمی و تیره دارند رنگ‌های خیلی روشن مناسب نیست.
  • در فصل‌های تابستان پوشیدن لباس هایی با رنگ سرد باعث القای احساس لطافت و سرزنده گی به شما‌ می‌شود.
  • از رنگ‌های پایه بیشتر استفاده کنید و رنگ‌های دیگر را با آن ست کنید.
  • برای مهمانی‌های رسمی از رنگ‌های سنگین و تیره استفاده نمایید. در مهمانی‌‌‌ها و جشن‌های خودمانی رنگ‌های روشن گزینه بهتری است.
  • از پوشیدن لباس هایی که رنگ کاملا یکسانی دارند پرهیز کنید.
  • برای زیباتر شدن استایل‌تان می‌توانید از اکسسوری و زیورآلات ست رنگ لباس‌تان نیز استفاده کنید. این نکته را هم درنظر بگیرید که در انتخاب اکسسوری‌ها به فرم بدن، لباس، و رنگ پوست دقت کنید؛ مثلا برای انتخاب گردنبند، از فرم یقه لباس‌تان الهام بگیرید. بهتر است درمورد ست کردن طلا با لباس هم اطلاعاتی داشته باشید تا استایل بهتری برای خود بسازید.

سخن آخر

در این مقاله با انواع رنگ‌ها و رنگ‌های مکمل ست در لباس آشنا شده‌اید. از این بعد می‌توانید لباس‌های خود را بهتر ست کنید. هر زمان که فراموش کردید کدام رنگ‌ها به هم می‌ایند، فقط کافی دوباره نگاهی به این مقاله بیندازید.

نکات مهم این مقاله

  • برای خوش استایل بودن، باید درمورد رنگ شناسی و استفاده درست از رنگ‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.
  • اولین و مهم‌ترین قدم در ست کردن لباس، شناخت رنگ‌هاست.
  • رنگ‌‌‌ ها به سه دسته‌ی عمده تقسیم‌ می‌شوند؛ رنگ‌‌های گرم، رنگ‌‌های سرد و رنگ ‌های خنثی.
  • قرمز، زرد، نارنجی از گروه رنگ ‌های گرم هستند.
  • رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش، سبز از دسته رنگ‌های سرد هستند.
  • رنگ‌های طوسی، خاکستری، دودی، مشکی، و سفید، جز رنگ‌‌های خنثی هستند.
  • در چرخه رنگ، رنگ‌های سرد در یک طرف و رنگ‌های گرم در طرق مقابل آن قرار دارند؛ رنگ هایی که دقیقا روبروی هم قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می‌شوند.
  • در دایره و چرخه رنگ‌ ها، رنگ قرمز، زرد و آبی جز  رنگ‌ های اصلی و اولیه هستند.
  • رنگ‌های فرعی یا ثانویه از مخلوط کردن دو رنگ اصلی به مقدار مساوی به دست می آیند. در دایره رنگ‌ ها بنفش، سبز و نارنجی جز رنگ‌ های ثانویه هستند و جایگاه این رنگ‌ ها در چرخه رنگ بین دو رنگ اصلی است.
  • رنگ‌ های درجه سه و یا رنگ‌ های ترکیبی رنگ‌ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه به دست می آیند. جایگاه آنها میان دو رنگ تشکیل دهنده آن است.
  • هر یک از رنگ های ثانویه مکمل رنگ های اولیه هستند به گونه ای که این رنگ ها یکدیگر را کامل می کنند. این رنگ‌‌های مکمل ست در لباس بر روی چرخه رنگ رو به روی‌ هم قرار می‌ گیرند.
  • بجز استفاده از رنگ‌های مکمل، می‌توانید از 4 روش دیگر برای انتخاب ست رنگ استفاده کنید.
  • با استفاده از جدول ست رنگ می‌توانید تشخیص دهید که چه رنگ‌هایی را بهتر است با هم بپوشید.
  • روش مستطیل: استفاده همزمان از 4 رنگ که دو جفت آن مکمل یکدیگرند.
  • روش مثلث: استفاده همزمان از 3 رنگ که فاصله‌ی دو به دو آن‌ها از هم یکسان است.
  • روش مربع: مانند روش مثلث است اما با این تفاوت که به جای 3 رنگ از 4 رنگ استفاده می‌شود.
  • روش مکمل شکافته شده: در این روش به جای استفاده از رنگ مکمل روبه‌رویی، از دو رنگ کنار آن استفاده می‌شود.
  • موقع استفاده از اکسسوری‌ها در کنار لباس‌تان، بهتر است رنگ نگین گردنبند طلا، دستبند و … که دارید با یکدیگر مکمل باشند؛ در نتیجه برای ست کردن بهتر لباس و زیورآلات، می‌توانید آنهایی را انتخاب کنید که نگین ندارند و یا نگین انگشتر طلا و یا دیگر زیورآلات‌تان از رنگ‌های خنثی باشد.

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.