مرجع آموزش طلای زینتی ایران

25 مدل زیورآلات گردن و گلو که نام آن‌ها را نمی‌دانید

زیورآلات گردن و گلو جزء آن دسته از زیورآلات هستند که تنوع بسیار زیادی دارند؛ این تنوع به اندازه‌ای است که همه‌ی افراد با هر فرم گردن، صورت، و بدن (بالاتنه)، می‌توانند حداقل یک نوع از آن‌ها را انتخاب کنند.

در این مطلب با انواع زیورآلات گلو و گردن بر اساس طول آن‌ها، کاربرد هر کدام، و فاکتورهای انتخاب گردنبند مناسب بیشتر آشنا می‌شوید.

در این مقاله خواهید خواند :

انواع زیورآلات گردن و گلو کدام است؟

هر کدام از زیورآلات گردن و گلو، ویژگی‌ها و ظاهر خاص خود را دارند. در ادامه 25 مدل از این زیورآلات و کاربرد هر کدام را به شما معرفی می‌کنم.

گردنبندها را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد ( از نوع بافت تا سنگ بکار رفته در آن و … ). در ادامه دسته‌بندی انواع زیورآلات گردن و گلو را بر اساس طول آن‌ها دسته بندی می‌کنیم.

6 دسته‌بندی برای زیورآلات گردن و گلو بر اساس طول آن‌ها

1.گردنبند کولار یا یقه‌ای یا طوق (گلوبند):

طول گردنبند یقه‌ای حدودا 30 تا 35 سانتیمتر است و به گردن می‌چسبد.

2. گردنبند چوکر:

طول گردنبند طوق حدودا 35 تا 40 سانتیمتر است و محکم دور گردن قرار می‌گیرد. چوکرها معمولا از جنس توری و یا چرم هستند و آویز دارند.

نکته مهم: هنگام انتخاب و یا خرید طوق و چوکر این نکته را در نظر بگیرید که این سایز از زیورآلات گردن و گلو با یقه‌های باز نمای زیباتری دارند و بهتر سِت می‌شوند.

3. گردنبند پرنسسی:

طول گردنبند پرنسسی حدودا 40 تا 45 سانتیمتر است و پایین استخوان ترقوه قرار می‌گیرد. بسیار ظریف است و با هر نوع یقه‌ای سِت می‌شوند.

4. گردنبند متینه یا جشنی (یا ضیافتی):

طول گردنبند جشنی حدودا 50 تا 60 سانتیمتر است و بین استخوان ترقوه و سینه قرار می‌گیرد. می‌توانید هم با لباس‌های یقه باز و هم با لباس‌های یقه بسته استفاده کنید.

5. گردنبند اپرا:

طول گردنبند اپرا حدودا 76 تا 92 سانتیمتر است و روی سینه یا پایین‌تر قرار می‌گیرد. به خاطر طول زیادی که دارد به راحتی با انواع مختلف یقه مخصوصا یقه گرد و هفت سِت می‌شود.

6. گردنبند کمند یا طنابی:

طول گردنبند کمند حدودا 92 سانتیمتر به بالا است و روی سینه تا روی شکم قرار می‌گیرد. متناسب با سایز زنجیر و گردنبند طنابی، می‌توانید آن را چندین بار دور گردن بپیچید و به شکل گردنبند چوکر درآورید. این ویژگی باعث می‌شود تا در انتخاب یقه لباس چالش نداشته باشید.

19 مدل زیورآلات گردن و گلو

در ادامه درباره‌ی انواع مدل‌های زیورآلات گردن و گلو که نام هر کدام چیست؟ چه کاربردی دارند؟ و طول هر کدام چقدر است صحبت می‌کنم.

زیورآلات گردن و گلو شماره یک: گردنبند آویز

گردنبند آویز، یکی از پرطرفدارترین زیورآلات گردن است که پلاک (مدال) دارد. زنجیر آن می‌تواند هر طولی داشته باشد. پلاک آن نیز طرح‌های مختلفی دارد؛ این طرح‌ها از جواهرات و سنگ‌های قیمتی گرفته تا نماد چشم و نظر، نماد ماه و ستاره و انواع دیگر نماد در زیورآلات که هر کدام معنا و زیبای خاص خود را دارند.

هنگام خرید گردنبند و آویز به ابن موضوع توجه کنید که برای مدال یا پلاک ظریف، بهتر است زنجیر ظریف نیز انتخاب کنید.

زیورآلات گردن و گلو شماره دو: گردنبند چارمز

طول زیورآلات گردن و گلو چارمز حدودا 60 سانتیمتر است. این زیورآلات زنجیرهای ضخیمی دارند که چندین مهره به شکل سکه یا شکل‌های دیگر به آن آویزان است.

زیورآلات گردن و گلو شماره سه: گردنبند طنابی

گردن‌آویز طنابی ظاهری شبیه طناب واقعی دارد و از دو  یا سه رشته طناب به هم تابیده شده تشکیل شده است. زنجیرهای ‏طنابی جزو زنجیرهای سنگین و محبوب طرح بافت هستند. طول این زیورآلات بیشتر از 90 سانتیمتر است.

زیورآلات گردن و گلو شماره چهار: گردنبند لاکت

گردنبند لاکت، نوعی از زیورآلات گردن و گلو است که آویز دارد . در داخل آویز آن یادبود و یا عکس خاطره‌انگیز گذاشته می‌شود. سایز این گردنبندها، اپرا است اما با زنجیرهای سایز پرنسسی هم جذاب می‌شوند.

زیورآلات گردن و گلو شماره پنج: گردنبند چند رشته‌ای

در گردنبند چند رشته‌ای، چند رشته از زیورآلات گردن و گلو در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همگی به یک قفل یا گیره متصل هستند. این گردنبندها معمولا سایز چوکر و پرنسسی هستند. گردن‌آویز سه رشته‌ای یا دو رشته‌ای، پرطرفدارترین مدل‌ها هستند.

زیورآلات گردن و گلو شماره شش: گردنبند زنجیری

در گردنبند زنجیری، زنجیرهای هم اندازه داخل یکدیگر قرار می‌گیرند. این زنجیرها می‌توانند ظریف و یا ضخیم باشند. طول زیورآلات گردن و گلو زنجیری متفاوت است و معمولا بدون پلاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام خرید زنجیر طلا یا هر جنس دیگری، به نکاتی که در ادامه‌ی این مطلب گفته‌ام دقت کنید تا کاملا متوجه شوید که زنجیر با چه ضخامتی برای شما مناسب‌تر است.

زیورآلات گردن و گلو شماره هفت: گردنبند لاوالیر

طول گردنبند لاوالیر ۳۵ تا ۵۰ سانتیمتر است. یک آویز لوسترمانند دارد. این گردنبند برای لباس‌هایی که یقه‌های بسیار باز دارند مناسب است؛ البته با سایر یقه‌ها هم به خوبی سِت می‌شود.

زیورآلات گردن و گلو شماره هشت: گردنبند نگلیژه

در گردن‌آویز نگلیژه، دو سنگ دراپ (اشکی) نامتقارن، از آویز گردنبند، آویزان می شوند. گردنبندهای نگلیژی معمولا طول بلندی دارند و ظریف هستند. سایز گردنبند نگلیژه پرنسسی یا بیشتر است.

زیورآلات گردن و گلو شماره نه: گردنبند جواهر

در جواهرات گردن و گلو ،تعداد زیادی سنگ قیمتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. معمولا جواهرات در کل گردن‌آویز یکسان و شبیه هم است.

زیورآلات گردن و گلو شماره ده: گردنبند فستون

در گردنبد فستون زنجیرهایی به شکل هلالی آویزان است. این زنجیرها ممکن است از سنگ‌های قیمتی باشند. این نوع گردنبند برای لباس‌های دکلته مناسب است.

زیورآلات گردن و گلو شماره یازده: گردنبند پیشبندی

زیورآلات گردن و گلو پیشبندی مثل پیشبند نوزاد، زیر استخوان ترقوه و اطراف گردن را می‌پوشانند. از مروارید، سنگ‌های قیمتی یا مهره‌ساخته می‌شوند.

زیورآلات گردن و گلو شماره دوازده: گردنبند پلاسترون

گردنبندهای پلاسترون، گردنبندهای بزرگی هستند که بالای سینه را می‌پوشانند.

زیورآلات گردن و گلو شماره سیزده: گردنبند سوتوار

طول زیورآلات سوتوار اپرا یا بیشتر است و جزء گردنبندهای بلند به حساب می‌آید. از آنجایی که طول آن زیاد است کاربرهای زیادی دارد یعنی می‌توانید چند دور آن را دور گردن خود بپبچبد، یا دور مچ دست خود بپیچانید تا تبدیل به دستبند شود و یا به عنوان هدبند و برای تزیین دور سر خود بپیچید.

زیورآلات گردن و گلو شماره چهارده: گردنبند حلقه‌ای

زیورآلات گلو و گردن حلقه‌ای، حلقه‌های باریکی دارند که قسمتی از آنها باز است و قفل ندارند. این گردنبند با یقه‌ باز یا حتی یقه‌ هفت ست می‌شود.

زیورآلات گردن و گلو شماره پانزده: گرنبند تابیده

این نوع گردنبند با سیم، مهره، پارچه و … ساخته می‌شود و برای استایل‌های هنری مناسب است.

زیورآلات گردن و گلو شماره شانزده: گردنبند بافت

این گردنبندها را با نخ‌های رنگارنگ می‌بافند. این نوع گردنبندهای هنری برای برای استایل‌های هنری مناسب است.

زیورآلات گردن و گلو شماره هفده: گردنبند رولباسی

گردنبند رولباسی جزء زیورآلات بلند است (طول زیادی دارد). سایز این گردنبندها، جشنی، اپرا و کمندی است؛ گردنبند رولباسی زنانه و دخترانه، برای هر نوع یقه و استفاده روزانه مناسب است و نوع نگین‌دار آن جلوه‌ی بیشتری دارد.

زیورآلات گردن و گلو شماره هجده: گردنبند مهره‌ای

سایز زیورآلات گردن و گلو مهره‌ای، پرنسسی، جشنی، چوکر و اپرا است. برای درست کردن گردنبند با مهره، چندین مهره با اندازه‌های محتلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. معمولا، بزرگ ترین مهره‌ها در مرکز قرار می‌گیرند و هر چقدر که به کناره‌های گردن‌آویز نزدیک‌تر می‌شویم، سایز مهره‌ها یا در واقع قطر آن‌ها کوچکتر می‌شود. همچنین مهره‌ها می‌توانند به صورت هم اندازه  نیز دز کنار یکدیگر قرار بگیرند.

زیورآلات گردن و گلو شماره نوزده: گردنبند مروارید

گردن‌آویز مروارید محبوب ترین نوع گردنبند مهره‌ای است. هر خانمی در جعبه‌ی زیورآلاتش یک گردنبند مروارید دارد. آن‌ها ظاهری کلاسیک دارند و حس وقار و آرامش را به انسان القا می‌کنند.

نکاتی که باید در مورد انتخاب انواع زیورآلات گردن و گلو در نظر بگیرید

برای انتخاب طول مناسب برای گردنبند، توجه به ویژگی‌هایی مانند اندازه‌ دور گردن، قد، شکل بدن، رنگ پوست و فرم صورت بسیار مهم است.

رنگ پوست :

رنگ پوست افراد با یکدیگر فرق دارد. بهتر است متناسب با رنگ پوست‌تان، رنگ زیورالات گردن و گلو را انتخاب کنید.

اگر پوست با تن سرد دارید، رنگ رگ‌های قسمت زیر مچ دست یا روی مچ دست شما آبی یا بنفش است. اگر تن پوست شما گرم است، رگ‌های‌تان به رنگ سبز است. متناسب با رنگ پوست‌تان که تن سرد یا گرم دارد، بهتر است به ترتیب از طلا سفید و طلا زرد استفاده کنید. ست کردن طلا با رنگ پوست، نمای آن را بیشتر می‌کند و ظاهری شیک‌تری خواهید داشت.

فرم و اندازه گردن:

فرم و اندازه‌ی گردن در هر فردی به یک شکل است و با شناخت فرم گردن‌تان می‌توانید انتخاب درست‌تری هنگام خرید زیورآلات گردن و گلو داشته باشید؛ با این کار هم ظاهر شیک‌تری خواهید داشت و هم پول خود را هدر نمی‌دهید.

  • اگر گردن بلندی دارید، بهتر است گردنبند با زنجیر کوتاه را انتخاب کنید.
  • اگر گردن کوتاهی دارید، گردن آویز با زنجیر بلند بین 40 تا 66 سانتی‌متر را انتخاب کنید.
  • اگر قد کوتاه هستید، طول حدوداً 40 تا 45 انتخاب خوبی‌ است ؛ اما اگر قد بلند هستید، هر طولی برای گردنبند که دوست دارید را می‌توانید انتخاب کنید.

فرم صورت:

برای ست کردن طلا با فرم صورت بهتر است نکات زیر را نیز درنظر بگیرید:

  • اگر صورت گرد دارید، بهتر است مدل‌های زیورآلات گردن و گلو بلند با طول بین 50 تا 60 را بیندازند تا صورت‌شان کشیده‌تر به نظر برسد.
  • اگر فرم صورت مربعی دارید، بهتر است گردنبند چوکر یا طوقی را امتحان کنید تا بلندی گردن‌تان نمایان‌تر شود.
  • اگر فرم صورت شما به شکل قلبی است، از گردنبندهای کوتاه‌تر با طول 40-50 سانتی‌متر استفاده کنید.

فرم بالاتنه:

  • اگر بالاتنه شما ظریف و کوچک است، گردنبندهای بلند و لایه‌لایه، گردنبند مخصوص شماست.
  • برای اندام گلابی شکل، گردنبندهای بلند با طول تقریبی 40-60 متاسب هستند.
  • اگر اندام ساعت شنی دارید،ب هتر است انواع زیورآلات گردن و گلو را انتخاب کنید که در قسمت دکلته قرار بگیرد تا برجستگی‌های بالاتنه شما را بیشتر نمایان کند و جذاب‌تر به نظر برسند.
  • برای شما که اندام مثلثی دارید (بر عکس اندام گلابی)، یعنی بالاتنه شما پهن‌تر است، بهتر است از گردنبندهای بلند استفاده کنید.

موقع خرید زیورآلات گردن و گلو، چگونه سایز آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم؟

از یک رشته نخ یا بند که ضخامت آن شبیه ضخامت گردنبند و یا زنجیری است که قصد خرید آن را دارید، استفاده کنید. آن را در دور گردن خود قرار دهید به طوری که یک سر آن در برابر سینه و یا گردن‌تان قرار بگیرد. انتهای دیگر را طوری تنظیم کنید تا رشته به صورتی که می‌خواهید گردنبند روی بالاتنه‌تان بماند، قرار بگیرد؛  سپس محل مورد نظر را علامت‌گذاری کنید. رشته / بند را با متر اندازه‌ بگیرید.

یک روش دیگر این است که اندازه‌ی طول یکی از گردنبندهای فعلی‌تان را اندازه بگیرید (به سانتی‌متر) و متناسب با آن سایز جدید برای زیورآلات گردن‌ و گلو را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله با انواع مختلف زیورآلات گردن و گلو آشنا شدیم. دیدیم که هر کدام ار این زیورآلات سایز و طول استاندارد خود را دارند. همچنین نحوه‌ی استفاده از آن‌ها برای یقه، فرم صورت، فرم گردن ‌های مختلف را نیز یاد گرفتید.

 

نکات مهم این مقاله

  • تنوع زیورآلات گردن و گلو به اندازه‌ای است که همه‌ی افراد با هر فرم گردن، صورت، و بدن (بالاتنه)، می‌توانند حداقل یک نوع از آن‌ها را انتخاب کنند.
  • گردنبند‌های طلا را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد ( از طول، نوع بافت تا سنگ بکار رفته در آن و … ).
  • سایزهای مختلف زنجیر و گردنبند بر اساس طول آن‌ها به 6 دسته‌ی: طوق، چوکر، پرنسسی، جشنی و اپرا، تقسیم می‌شوند.
  • گردنبند آویز، یکی از پرطرفدارترین زیورآلات گردن است که پلاک (مدال) دارد. زنجیر آن می‌تواند هر طولی داشته باشد. پلاک آن نیز طرح‌های مختلفی دارد.
  • طول زیورآلات گردن و گلو چارمز حدودا 60 سانتیمتر است. این زیورآلات زنجیرهای ضخیمی دارند که چندین مهره به شکل سکه یا شکل‌های دیگر به آن آویزان است.
  • گردن‌آویز طنابی ظاهری شبیه طناب واقعی دارد و از دو یا سه رشته طناب به هم تابیده شده تشکیل شده است. طول این زیورآلات بیشتر از 90 سانتیمتر است.
  • گردنبند لاکت، نوعی از زیورآلات گردن و گلو است که آویز دارد . در داخل آویز آن یادبود و یا عکس خاطره‌انگیز گذاشته می‌شود. سایز این گردنبندها، اپرا است اما با زنجیرهای سایز پرنسسی هم جذاب می‌شوند.
  • در گردنبند چند رشته‌ای، چند رشته از زیورآلات گردن و گلو در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همگی به یک قفل یا گیره متصل هستند. این گردنبندها معمولا سایز چوکر و پرنسسی هستند.
  • در گردنبند زنجیری، زنجیرهای هم اندازه داخل یکدیگر قرار می‌گیرند. این زنجیرها می‌توانند ظریف و یا ضخیم باشند.
  • طول گردنبند لاوالیر ۳۵ تا ۵۰ سانتیمتر است. یک آویز لوسترمانند دارد.
  • در گردن‌آویز نگلیژه، دو سنگ دراپ (اشکی) نامتقارن، از آویز گردنبند، آویزان می شوند. گردنبندهای نگلیژی معمولا طول بلندی دارند و ظریف هستند. سایز گردنبند نگلیژه پرنسسی یا بیشتر است.
  • در جواهرات گردن و گلو ،تعداد زیادی سنگ قیمتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. معمولا جواهرات در کل گردن‌آویز یکسان و شبیه هم است.
  • در گردنبد فستون زنجیرهایی به شکل هلالی آویزان است. این زنجیرها ممکن است از سنگ‌های قیمتی باشند. این نوع گردنبند برای لباس‌های دکلته مناسب است.
  • زیورآلات گردن و گلو پیشبندی مثل پیشبند نوزاد، زیر استخوان ترقوه و اطراف گردن را می‌پوشانند. از مروارید، سنگ‌های قیمتی یا مهره‌ساخته می‌شوند.
  • گردنبندهای پلاسترون، گردنبندهای بزرگی هستند که بالای سینه را می‌پوشانند.
  • طول زیورآلات سوتوار اپرا یا بیشتر است و جزء گردنبدهای بلند به حساب می‌آید.
  • زیورآلات گلو و گردن حلقه‌ای، حلقه‌های باریکی دارند که قسمتی از آنها باز است و قفل ندارند. این گردنبند با یقه‌ باز یا حتی یقه‌ هفت ست می‌شود.
  • گردنبند رولباسی جزء زیورآلات بلند است (طول زیادی دارد). سایز این گردنبندها، جشنی، اپرا و کمندی است.
  • سایز زیورآلات گردن و گلو مهره‌ای، پرنسسی، جشنی، چوکر و اپرا است. برای درست کردن این گردنبند، چندین مهره با اندازه‌های محتلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند
  • گردن‌آویز مروارید محبوب ترین نوع گردنبند مهره‌ای است.
  • برای انتخاب طول مناسب برای گردنبند، توجه به ویژگی‌هایی مانند اندازه‌ دور گردن، قد، شکل بدن، رنگ پوست و فرم صورت بسیار مهم است.
  • انتخاب گردنبند متناسب با یقه لباس، یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب زیورالات گردن و گلو است.
  • . متناسب با رنگ پوست‌تان که تن سرد یا گرم دارد، بهتر است به ترتیب از طلا سفید و طلا زرد استفاده کنید.
  • اگر گردن بلندی دارید، بهتر است گردنبند با زنجیر کوتاه را انتخاب کنید.
  • اگر گردن کوتاهی دارید، گردن آویز با زنجیر بلند بین 40 تا 66 سانتی‌متر را انتخاب کنید.
  • اگر صورت گرد دارید، بهتر است مدل‌های زیورآلات گردن و گلو بلند با طول بین 50 تا 60 را بیندازند تا صورت‌شان کشیده‌تر به نظر برسد.
  • اگر فرم صورت مربعی دارید، بهتر است گردنبند چوکر یا طوقی را امتحان کنید تا بلندی گردن‌تان نمایان‌تر شود.
  • اگر فرم صورت شما به شکل قلبی است، از گردنبندهای کوتاه‌تر با طول 40-50 سانتی‌متر استفاده کنید.
  • اگر بالاتنه شما ظریف و کوچک است، گردنبندهای بلند و لایه‌لایه، گردنبند مخصوص شماست.
  • برای اندام گلابی شکل، گردنبندهای بلند با طول تقریبی 40-60 متاسب هستند.
  • اگر اندام ساعت شنی دارید،ب هتر است انواع زیورآلات گردن و گلو را انتخاب کنید که در قسمت دکلته قرار بگیرد تا برجستگی‌های بالاتنه شما را بیشتر نمایان کند و جذاب‌تر به نظر برسند.
  • برای شما که اندام مثلثی دارید (بر عکس اندام گلابی)، یعنی بالاتنه شما پهن‌تر است، بهتر است از گردنبندهای بلند استفاده کنید.

نظر شما فقط با اسم زیبایتان به نمایش گذاشته می‌شود.

دوست عزیزم! خوشحال می‌شویم اینجا نظرت را در مورد این مقاله بگویید.